Învătăm ceva din tragedia aviatică din Muntii Apuseni?

Plane

Recentul accident aviatic petrecut în Munții Apuseni, în care și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și studenta de 23 ani la Medicina Militară, Aurelia Ion, iar alți cinci medici renumiți au fost mediu spre grav răniți,  a stârnit valuri de tot felul, de la compasiune față de victime până la indignare față de faptul că Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) n-a fost în stare să localizeze corect locul unde erau victimele, deși s-au făcut apeluri telefonice de la fața locului. Filmul evenimentelor a fost prezentat de presa românească aproape minut cu minut, așa că am avut cu toții prilejul să ne indignăm sau să ne mirăm de modul cum a fost gestionat acest accident de către instituțiile răspunzătoare.

Erou național?!

Ceea ce mă indignează pe mine este faptul că există voci care îl prezintă pe pilotul Adrian Iovan drept erou național, numai fiindcă n-au murit toate victimele (deși traumatismele craniene și ale coloanei vertebrale lasă mari semne de întrebare despre sechelele cu care vor rămâne victimele supraviețuitoare), lucru care este pus pe seama modului cum a manevrat el avionul. Adică, lucrurile ar fi putut fi mult mai tragice dacă el nu era destul de abil încât să aterizeze forțat în așa fel încât să fie cât mai puține avarii, par să spună ei, și pentru asta trebuie să preamărim pilotul.

Dar oare așa să fie? Sau a fost numai norocul supraviețuitorilor acolo? Păi din cele ce relatează un salvamontist în evz.ro,

Partea din faţă a avionului este distrusă, botul e înfipt în pământ iar coada e ridicată la patru metri.

ar reieși că, de fapt, avionul pur și simplu a picat, nu a aterizat forțat cu maximă delicatețe, iar norocul lor a fost că au picat pe o zonă împădurită din Munții Apuseni, ceea ce ar fi dus cumva la atenuarea impactului. Una din victime spunea că ultima imagine din avion a fost cea a unui vârf de brad drept în fața lor, după care s-au prăbușit. Dacă ar fi să numesc un erou național, eu mai degrabă aș vota bradul. Că Adrian Iovan o fi încercat cu disperare să facă și el ceva, ține de instinctul de supraviețuire, dar acest instinct nu poate constitui o bază pentru asemenea onoare. Eroism presupune sacrificiu, altruism, or Iovan  era acolo pentru că voia să mai încaseze un ban în plus (era scos la pensie și nu-i convenea că i-o micșorase), nicidecum că s-ar fi gândit să-și sacrifice viața pentru o cauză umanitară sau măcar să-și ofere serviciile de pilot gratuit.

avion-

Pasagerii merg pe mâna pilotului

O altă scuză și abil camuflată acuză la adresa celor care au acceptat să plece în cursa umanitară este că au știut că vremea era nefavorabilă și că avionul era foarte vechi și tot au plecat, deci și-au asumat conștient un risc. Din punctul meu de vedere, dacă folosim argumentul avionului-epavă în justificarea tragediei, atunci ar trebui să-i imputăm în primul rând pilotului decizia de a zbura cu asemenea “epavă”, nu pasagerilor. În mod normal, pasagerii se bazează pe judecata unui pilot atunci când sunt de acord să urce într-un avion, pentru că ei nu au criteriile și detaliile tehnice ale unui avion pentru a decide dacă sunt în siguranță sau nu. Eu am zburat deasupra New Orleans-ului pe o furtună cu fulgere și trăsnete într-o “epavă” care scârțâia așa de rău din toate încheieturile că mi-am făcut rapid ultima rugăciune (din fericire, n-a fost să fie ultima, da atunci așa credeam) și uite că avionul n-a picat. Condițiile meteo din Munții Apuseni au fost parfum pe lângă furtuna respectivă, așa că pe mine nu mă convinge deloc argumentul acesta. E total aiurea să spui că pasagerii au știut că nu sunt în siguranță. Mă îndoiesc că ei știau dinainte care avion urma să-i transporte, nicidecum istoria lui.

Piloții pensionari sunt verificați periodic? 

O altă problemă pe care o ridică acest accident și pe care n-am văzut-o tratată de presă este aceea a profilului psihologic și a condiției fizice în care trebuie să fie un pilot pentru a obține permisiunea de a pilota. Se știe că piloții ies mult mai devreme la pensie (și Iovan la 55 ani era deja pensionat) datorită uzurii fizice și psihice foarte mari la care sunt expuși datorită condițiilor de muncă. În plus, după o anumită vârstă capacitățile cognitive scad, de asemenea acuitatea vizuală scade, pot apărea probleme cardiace și neurologice, ca să nu mai zic de cele psihologice (depresie, poate chiar anxietate etc.) Cine a decis că Adrian Iovan era totalmente apt din punct de vedere fizic și psihic  pentru a continua să piloteze? Și dacă a fost eroare de pilotaj, cine răspunde? 

Imagini de la locul accidentului în videoclipul de mai jos:

 [youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=I107FVhZzFo#t=58 [/youtube]

 

13 thoughts on “Învătăm ceva din tragedia aviatică din Muntii Apuseni?

  1. Pacat de fetita aceea cuminte, constiincioasa, ambitioasa si curajoasa care si-a pierdut viata atat de nedrept si de neinteles!
    Nici nu vreau sa-mi imaginez ce poate sa fie in sufletul parintilor, surorilor si fratelui ei, ce durere mai mare decat sa-ti ingropi copilul si sora atat de frageda si dupa un asemenea sfarsit cumplit?

    1. Dumnezeu s-o odihnească în pace!
      Mă bucur că presa s-a mișcat și în direcția ei, ea fiind eroul în toată această poveste, dat fiind că era acolo voluntar.

  2. haha, hai ca asta cu bradul erou national a fost super tare. revenind la partea mai serioasa a problemei, e destul de complicat sa atribui sau sa reduci meritele unui pilot intr-o astfel de situatie. pe de o parte ai dreptate, deoarece e posibil ca in cazul lor sa fi fost pur si simplu noroc, ei agatang copacul si apoi cazand ca bolovanii de pamant,,,,dar pe de alta parte, o aterizare intr-o zona montana are grad de dificultate ridicat cu sanse de supravietuire minime, deci faptul ca toti au supravietuit impactul ar putea sa-i atribuie ceva merite pilotului. Nu crezi? Deh, acuma numai D-zeu stie cum a fost treaba reala,,,dar decat sa-l ponegrim pe Iovan, mai bine sa-l lasam in memoria oamenilor ca un erou, asta in cazul in care nu a fost vreo greseala de pilotaj (ramane marea comisie romaneasca sa decida)

  3. De meritele pilotului în aterizarea forțată putem vorbi numai atunci când respectiva aterizare nu s-a făcut fiindcă pilotul a dus avionul în situația de prăbusire. Or, datele de până acum arată că el a cerut să coboare avionul turnului de control și, după ce a obținut aprobarea, l-a coborât nepermis de jos, astfel încât s-a lovit de brazi.

    Cu alte cuvinte, e erou național fiindcă a reușit să aterizeze forțat un avion după ce tot el era să-l prăbușească?

    Si mai e un lucru: pensionarea piloților la vârsta la care alte grupe de profesioniști trebuie să muncească este făcută tocmai pe baza faptului că nu mai pot avea reflexe ca în tinerețe, nu mai sunt în aceeași condiție fizică și psihică și nici nu mai văd bine (iar fișa postului prevede toate aceste lucruri). Iovan tocmai de aceea a cerut permisiunea să coboare avionul fiindcă nu vedea prin ceață. Dar oare nu l-a coborât mult mai mult până la nivelul la care a fost el capabil să vadă bine, deși poate un pilot tânăr ar fi văzut destul de bine ceva mai sus?

  4. Dupa cate imi amintesc de prin relatarile despre accident, pilotul a cerut sa coboare pentru ca erau probleme cu temperatura prea joasa de la acea altitudine si formarea ghetii. Prin ceata nu vedea nici de sus, dar nici de jos.
    Se pare ca nici prezenta studentei la acel zbor nu se prea justifica …

    Indiferent de vinovati e mare pacat ca au murit cei doi.

  5. Am văzut că acum încep să apară și comentariile specialiștilor prin diverse publicații și se pare că Adrian Iovan a luat o decizie greșită atunci când a ales să coboare avionul pentru a-l degivra, de urcat nu putea să urce (cum se face iarna, de fapt) fiindcă nu-l țineau motoarele, iar soluția optimă -pe care ar fi luat-o orice alt pilot – ar fi fost să se întoarcă la aeroportul din Sibiu. El a ales să continue drumul spre Oradea și să zboare VFR (pe propria răspundere, ieșind din zona de comunicare cu turnul de control de la Sibiu), ceea ce le-a fost fatal.

  6. Pingback: My Very Best Ping
  7. Pingback: online education
  8. Pingback: oh canada lyrics
  9. Pingback: blogger

Leave a Reply to VDZ Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.