Ce fel de advertoriale citesc

Pentru cine nu ştie, advertorialul este un articol comandat de o companie pentru a scrie despre un produs, contra cost sau în cadrul unui concurs, fiindcă aşa compania iese mai ieftin: plăteşte doar câştigătorul şi se alege cu nenumărate linkuri. Iar câştigătorul poate fi, bine merci, cineva din anturajul sponsorilor, iar ceilalţi bloggeri scriu practic degeaba din start. 

Ca să fiu clară de la început: evit intenţionat produsele lăudate în advertoriale, prefer să cumpăr produsul unor firme rivale care nu-şi fac publicitate agresivă. Am participat şi eu o dată la concursul superblog şi, în ciuda faptului că este declarat un concurs de creativitate şi originalitate, s-a punctat bine mai ales reclama grosolană a produsurilor respective, aşa că am simţit pe pielea mea cum eşti constrâns să lauzi produsul, indiferent ce crezi tu despre el sau de ce nemulţumiri ale clienţilor găseşti în comentariile paginilor lor de facebook. Mi-a fost clar: se cere publicitate agresivă, cu puține excepții, nu-i interesează neaparat originalitatea sau creativitatea. Iar atitudinea organizatorilor de la superblog faţă de neregulile sponsorilor (notare nejustificată, întârzieri de jurizare etc.) este tratată cu mare indulgenţă, nu li se cere să respecte regulamentul, în schimb participanţii au parte de un tratament destul de rigid şi de ironic dacă au intervenții care nu le convin. Drept urmare, nu mai cred în sinceritatea bloggerilor atunci când citesc advertoriale pe blogul lor, căci asemenea constrângeri implicite nu lasă loc adevărului despre produs, ci numai unei laude exagerate. 

În fine, să trec la subiect. Cum spuneam, ocolesc advertorialele şi blogurile care se ocupă numai cu aşa ceva sau sunt mixte, dar au mai mult de 25 % din conţinut advertoriale. Există, totuşi, un anume fel de advertorial pe care-l citesc cu plăcere: acela în care subiectul principal nu e un produs sau serviciu anume, ci care spune o …poveste captivantă despre cu totul altceva şi doar aparent întâmplător are un link către un produs pe un cuvânt cheie care, iarăşi, nu are de-a face neapărat cu produsul căruia i se face reclamă. Acest mod subtil de a face publicitate are cel mai puternic efect, căci lasă omului impresia că nu e presat să folosească sau să cumpere acel produs…..dar poţi să ceri unor manageri înguşti să priceapă asta? 

M-am mirat întotdeauna de ce firmele nu fac cercetări de piaţă să vadă cât de eficiente sunt advertorialele grosolane care îmi înşiră mie 100 motive (sau mai puţine, dar ideea asta e) pentru care să folosesc un anume produs. Really? Păi, dragilor, am renunţat să mai citesc de la primul motiv, că doar se vede cu ochiul liber cât de cusută cu aţă albă e reclama voastră. Niciodată nu voi cumpăra ceva din motivele înşirate de voi, mai mult, îmi notez produsul să fiu sigură că nu nimereşte în coşul meu de cumpărături din nebăgare de seamă (sunt produse pe care le cumpăr fără să mă uit neapărat la firmă). Cele 100 motive ale voastre tocmai m-au motivat să fiu atentă să le ocolesc. Aşa că, dragilor companii producătoare, dacă ţineţi neapărat să le trimiteţi clienţi rivalilor voştri, continuaţi să comandaţi şi să apreciaţi advertorialele cu reclamă excesivă a produsului. 

În final îl citez pe Zoso, fiindcă el a zis-o mai bine: “Ce trebuie să înţeleagă strategii de new media este că advertorialul de efect este ceva personal. Nu se face la grămadă. Nu se face cu bloggeri proşti. Ce efect are un advertorial care apare şi la mine şi la spammerul X? Nici unul, în afară că eu pic de prost şi de fomist. Vreau să pic de prost?”

Leave a Reply