Începutul anului școlar este marcat de multe emoții, speranțe, nerăbdare, dorința de revedere, curiozitate sau poate chiar teamă pentru cei care pășesc pentru prima dată în clasă. Ceea ce lipsește în spațiul mioritic legat de acest important sector al vieții și societății este o elementară informare cu privire la unele aspecte pe care le presupune actul învățării și care ar reclama anumite activități facilitatorii procesului de înțelegere și memorare a cunoștințelor, de aceea Viața de la Zero își propune să înceapă o campanie de informare a tuturor cetățenilor fix în această privință.
Astăzi vom începe prin a enumera câteva activități recomandate înainte de a se trece la pregătirea lecțiilor:
1. Exercițiile fizice – un corp în bună stare fizică înseamnă un bun tonus psihic, fiind binecunoscut faptul că efortul fizic este răsplătit de eliberarea de endorfine, care stimulează puterea de concentrare și scad anxietatea legată de înfruntarea obstacolelor vieții. Serotonina produsă este cunoscută și sub numele de “hormonul fericirii”, iar o stare de fericire este una ideală procesului de memorare a unor cunoștințe noi.
De aceea, este recomandabil să vă faceți timp să dezvoltați în copilul dumneavoastră obiceiul de a efectua câteva exerciții, timp de 15-20 minute, înainte de a trece la prepararea lecțiilor pentru a doua zi, lucru care îi va schimba dispoziția psihică. Ideal ar fi practicarea unui sport care presupune relaționarea cu alți copii (fotbal, handbal, tenis etc.).
Dar ceea ce este și mai îmbucurător este faptul că odată început acest obicei al efectuării unor exerciții fizice înainte de a trece la efectuarea temelor, faptul în sine va crea o dependență benefică -ca orice obicei repetat mai multe zile la rând. Specialiștii spun că în maxim 30 zile orice nouă activitate intră în automatism, iar copilul nu va mai trebui împins de la spate.
2. Exerciții mentale – acestea ar consta în principal din jocuri stimulative pentru activitatea cerebrală, vizând în special imaginația și creativitatea, astfel încât să se producă o “încălzire a mușchilor creierului”.
Aceste jocuri pot include, în funcție de vârstă și preocupări, rezolvarea unui puzzle, concurs de ghicitori, realizarea unui desen la libera alegere sau cu temă dată, găsirea rimelor pentru unele cuvinte, cu grad de dificultate adaptat vârstei mentale, numirea unor țări, orașe, fluvii, râuri, mări, oceane care încep cu o anumită literă, numirea unor obiecte de formă triunghiulară, dreptunghiulară, pătrată sau rotundă, imaginarea unei uși deschise și descrierea a ceea ce vede etc.
Este de preferat ca aceste exerciții să se desfășoare sub directa supraveghere a părinților sau altor persoane semnificative cu care copilul are o relație pozitivă, pentru că relația cu adultul cu care se joacă este de maximă importanță aici. Exercițiile în sine constituie la rândul lor o modalitate de a cimenta relația părinte-copil.
3. Gustare și băutură energizante
– un pahar de suc natural de fructe, de preferință preparat în casă și un sandviș care să includă pe lângă ingredientele preferate de elev și salată verde, date fiind proprietățile de stimulare a activității organelor interne și surplusului de vitamina C, E, B6 şi acid folic.
Uneori e binevenită și o bucată de ciocolată, mai ales dacă are incorporate diverse fructe, nucile fiind cea mai bună alegere.
Gustarea poate fi consumată fie înainte de efectuarea exercițiilor fizice, fie după. E recomandat, totuși, să existe o perioadă de minim 10 minute între gustare și începerea temelor.