Telenovelele sunt seriale de televiziune, de obicei de producție sud-americană, caracterizate prin povești dramatice și pline de intrigi, adesea centrate pe conflicte între personaje, iubiri imposibile și răzbunări.
La noi în țară, telenovelele au apărut imediat după revoluția din decembrie 1989 și au avut un mare succes. Și cum era să nu aibă? După programele fade din comunism unde nu vedeam decât împlinirile mărețe ale tovarășului Ceaușescu, o telenovelă era ceva extraordinar pentru noi.
Dar deși au un succes enorm în multe culturi, nu numai la noi, telenovelele sunt adesea criticate pentru clișeele lor exagerate, povestirile previzibile și un stil de regie prea melodramatic, care poate deveni enervant pentru unii spectatori.
De asemenea, ele pot transmite uneori mesaje stereotipale sau irealiste despre relațiile interumane și societate, ceea ce poate descuraja unele persoane de a le urmări
Telenovelele sunt adesea pline de momente dramatice și de întorsături de situație care, uneori, pot părea exagerate sau neplauzibile.
Hai să le trecem în revistă, pentru că, recunoaștem, sunt momente de neuitat. Iată câteva clișee pe care le poți observa frecvent în aceste seriale:
- Întorsături de situație previzibile, dar dramatice
Personajele principale sunt adesea puse în situații imposibile, dar întotdeauna ajung să scape miraculos, doar pentru a se încurca într-o nouă problemă mult mai mare. Acest ciclu de „drama fără sfârșit” poate deveni previzibil și repetitiv. - Mângâierea sau pedepsirea prin replici bombastice
În multe telenovele, dialogurile sunt încărcate cu replici melodramatice sau foarte exagerate, în care personajele sunt „condamnate” sau „salvate” doar prin cuvinte mari, care sunt uneori greu de crezut în contextul realității. - Revenirea unor personaje „moarte”
Telenovelele sunt renumite pentru că uneori „resuscită” personaje care au murit în episoade anterioare, fără o explicație clară sau logică. Aceasta poate lăsa publicul perplex și poate părea o soluție ieftină pentru a adăuga un nou conflict sau a rezolva o situație fără ieșire. - Personaje care nu învață niciodată din greșelile lor
Chiar dacă personajele trec prin aceleași greșeli de mai multe ori, ele continuă să le facă la infinit, ceea ce face ca evoluția lor să pară superficială. De multe ori, aceleași conflicte se repetă fără a exista vreo schimbare reală. - Clișeele de „dragoste imposibilă”
Relațiile din telenovele sunt adesea construite pe ideea unei iubiri imposibile, unde obstacolele sunt mereu exagerate: diferite clase sociale, familii care se urăsc, dragoste între veri sau verișoare etc. De multe ori, dragostea adevărată este transformată într-un „drama senzațională” fără prea multe temeiuri realiste. Unuș dintre cele mai întâlnite clișee în telenovele, chiar și în cele turcești, nu numai spaniole sau românești. - Motive absurde pentru răzbunări
Personajele negative se răzbunesc de cele mai multe ori din motive care par minore sau absurde. Un gest mic, o vorbă greșită sau o neînțelegere poate genera un conflict gigantic care durează toată telenovela. Alteori, motivul se află în conflictele dintre generațiile demult trecute și te întrebi ce legătură mai au persoanele din prezent. - Descoperirea „surprinzătoare” că eroinele au alt tată. Acesta este un clişeu clasic și, de multe ori, un punct de cotitură în poveste, care generează și mai multe conflicte și confuzie pentru personajele principale. De obicei, acest tip de revelație apare atunci când eroinele sunt într-o situație delicată sau, pur și simplu, în mijlocul unui conflict major.
- Revelația dramatică
Eroina află într-un moment de mare tensiune sau dramă că tatăl ei nu este cel pe care îl știa, ci un alt bărbat, de obicei unul cu un statut social mult mai înalt sau cu o legătură complicată cu familia sa. Descoperirea este adesea făcută de un personaj rău sau de o figură misterioasă care aruncă bomba într-un moment de mare agitație.Tatăl ei adevărat este un om misterios, cu o avere imensă sau cu legături complicate în lumea înaltă, iar această informație apare exact atunci când viața ei era deja suficient de haotică. Imaginează-ți momentul: eroina stă calmă, chiar dacă toți membrii familiei ei au fost implicați într-o conspirație uriașă de secrete, iar la un moment dat, din senin, cineva aruncă bomba: „Tu nu ești fata adevărată a tatălui tău!” Și, deodată, totul se năruie. - Consecințe explozive
Această revelație duce de obicei la o serie de conflicte și întorsături, deoarece eroinele trebuie să confrunte noi adevăruri despre identitatea lor și despre relațiile cu cei dragi. Este ca și cum întreaga lor viață s-ar prăbuși, iar acest element este folosit pentru a adăuga mai multă tensiune și suspans poveștii. - Secretele de familie
Secretele de familie sunt acele clișee nelipsite din telenovele care fac să reînvie o atmosferă plicitisitoare. SE adaugă o mulțime de secrete și minciuni care sunt scoase la iveală, iar eroina începe să pună sub semnul întrebării tot ce a trăit până atunci. Acest lucru poate duce la o serie de momente dramatice în care ea încearcă să înțeleagă cine este cu adevărat și care sunt legăturile ei de sânge. - Răsturnările de situație complet aberante. Eroina află că iubește un bărbat care este, de fapt, fratele ei vitreg… sau cel puțin așa crede. Căci în telenovele, frații vitregi sunt mereu cei mai buni iubiți – adică, cine nu vrea să-și regăsească iubirea în sânul propriei familii, nu? Într-un final, eroina realizează că de fapt, bărbatul nu este nici frate, nici iubire adevărată, dar mai bine rămâne cu el pentru că… ei bine, nu mai există altcineva pe care să-l iubească!
- Apoi, hai să nu uităm de „telefonul perfect”. Ori de câte ori un personaj încearcă să facă o declarație dramatică la telefon, liniile sunt perfecte. Se aude fiecare cuvânt clar, fără interferențe, chiar dacă vorbesc de pe un telefon vechi de 20 de ani. „Te iubesc… dar te voi distruge pentru că ai trădat familia noastră!” – și linia rămâne absolut limpede, de parcă s-ar vorbi de pe un smartphone de ultimă generație.
- Și, bineînțeles, avem „renunțarea dramatică”, nu putem să trecem cu vedereaa acest clișeu atât de folosit în mai toate telenovelele. Personajul principal, într-un moment de furie supremă, se îndreaptă spre ușă, dă cu mâna și rostește cuvintele celebre: „Nu te voi mai iubi niciodată!” – și în momentul acela, ușa se închide brusc, exact cum și-a dorit. Căci în telenovele, orice ușă se închide cu o forță incredibilă, chiar și când o deschizi din greșeală pentru a ieși la baie.
- Trasul cu urechea – un clișeu esențial în orice telenovelă! Nici măcar nu putem vorbi despre o poveste adevărată din telenovele fără să avem măcar un personaj care se află în fața unei uși, cu urechea lipită de ea, în timp ce încearcă să afle cele mai intime secrete. Este o artă, nu-i așa? Imaginează-ți scena: eroina intră în cameră, cu pași tipici, exagerat de siguri pe sine, pentru a lua o decizie crucială, dar o secundă mai târziu, se oprește brusc, pentru că a auzit o conversație susurată. „Nu se poate!”, își spune ea, „Sunt sigură că nu vorbesc despre mine!” Și apoi, ca prin minune, fără să se miște un centimetru, își lipește urechea de ușa de lemn masiv, care, desigur, nu face niciun zgomot atunci când o deschizi. Da, pentru că, în universul telenovelei, toate ușile sunt perfect insonorizate atunci când vrei să auzi ceva important, dar se deschid brusc și zgomotos atunci când vrei să fugi dintr-o cameră.
- De obicei, după ce „se trage cu urechea”, urmează un moment de reflecție profundă. Eroina stă, cu privirea pierdută în gol, simțind că viața ei a fost zdruncinată din temelii, dar totul este în regulă, pentru că nu și-a trădat „rolul de ascultătoare secretă”. Această metodă de a afla secrete devine, de fapt, mai eficientă decât orice investigație adevărată.
Aceste elemente sunt doar câteva dintre numeroasele clişee care sunt frecvent întâlnite în telenovele, dar de multe ori acestea sunt exact ceea ce atrage publicul, oferind divertisment și emoție, chiar dacă în moduri exagerate sau improbabile.